13-06-2016

In beweging blijven met een opleiding

Dit interview met LinC 2-deelnemer Frederique Westera verscheen eerder op Bibliotheekwerk.nl.

Frederique Westera, directeur van de Bibliotheek Salland, volgde vorig jaar de opleiding Leiderschap in Cultuur. Ze leerde er niet alleen hoe haar organisatie zich staande kan houden in tijden van verandering, maar ook hoe zij haar eigen sterktes beter kan benutten. ‘Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen.’

‘Ik dacht: Wij gaan de cultuursector redden!’, aldus Frederique Westera over haar motivatie om de opleiding Leiderschap in Cultuur (LinC) te volgen. ‘De culturele sector zit in zwaar weer door alle bezuinigingen. Er is duidelijk verandering nodig. Als deelnemers aan de opleiding zagen wij het als onze opdracht, bijna onze verplichting, om die verandering in gang te zetten. Het was een luxe dat ik daar aan deel mocht nemen.’

Cultuursector

Westera was onderdeel van een groep van 40 cursisten die van september 2014 tot november 2015 de tweede LinC-opleiding volgde. LinC wordt grotendeels gesubsidieerd door het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen, om de cultuursector te helpen bij de transitie naar meer zelfredzaamheid. De vierde en laatste editie van de opleiding start dit jaar.

Westera was een van de twee cursisten uit de bibliotheeksector. ‘Ik wilde me graag verdiepen en overwoog een MBA te volgen. Tot ik deze opleiding voorbij zag komen in de nieuwsbrief van de VOB. Wat me vooral aansprak was de praktische insteek en het persoonlijke aspect. Bij LinC leer je je eigen kwaliteiten, leerpunten en vooroordelen beter kennen. Ik houd bijvoorbeeld graag grip op dingen. Maar als je toe wilt naar een zelfsturende organisatie is het belangrijk om zaken los te laten. Dat loslaten heb ik voor een groot deel tijdens de opleiding geleerd.’

Zelfbeeld

Af en toe was Westera verbaasd over wat ze over zichzelf leerde. ‘Ik dacht dat ik een goed zelfbeeld had, maar toch heb ik mezelf beter leren kennen. Zowel positief als negatief. Het is vooral belangrijk dat je je goede kanten beter leert benutten. In Nederland zijn we erg gefocust op het verbeteren van dingen waar we niet goed in zijn, maar vaak is het effectiever om je sterke kanten beter in te zetten. Doordat ik tijdens de opleiding bewuster ben geworden van mijn sterke eigenschappen, heb ik meer zelfvertrouwen gekregen.’

Ik dacht: Wij gaan de cultuursector redden!

De bibliotheekdirecteur vond de opleiding, met een gemiddelde werkdruk van 12 uur per week, wel pittig. ‘Jezelf blootgeven is zwaar, maar je haalt er ook veel uit. Ik ben echt gegroeid door de opleiding.’ Zo durft Westera inmiddels een voortrekkersrol in te nemen binnen haar regio. ‘Als grootste plattelandsbibliotheek in de regio delen we nu meer informatie en projecten met anderen. Ik merk dat hoe vaker ik ‘ja’ zeg op verzoeken om mee te denken of verzoeken om samen te werken, zoals bijvoorbeeld deelname aan de landelijke gesprekstafel collectiebeleid, hoe vaker ik gevraagd word. Het samenwerken en samen optrekken is enorm belangrijk. Wij hebben steeds minder medewerkers en krijgen meer taken. Ook raken we steeds meer vertakt in de samenleving. Door samen op te trekken kunnen we innoveren en door samen te werken met andere organisaties en te zoeken naar gemeenschappelijke en nieuwe waarden, kunnen we meerwaarde bieden.’

Gemeenschappelijke visie

Wat Westera daarnaast vooral heeft overgehouden aan de opleiding Leiderschap in Cultuur: dat ze als leidinggevende een gemeenschappelijke visie en doel neer moet zetten, maar het pad daarnaartoe open moet laten. ‘Medewerkers hebben ruimte nodig om dingen op hun eigen manier aan te pakken en soms te experimenteren. Vooral op het gebied van digitalisering weten jonge collega’s veel beter wat ze doen dan ik. Daar geef ik ze nu graag de ruimte in.’

Doordat de deelnemers aan de opleiding uit verschillende werkvelden kwamen, zat er bij sommige lessen een flink verschil in ervaring. ‘Businessmodellen zijn voor mij bijvoorbeeld gesneden koek, maar voor deelnemers uit de artistieke hoek vaak niet. Dat levert soms leuke gesprekken op, maar soms praat je daardoor ook langs elkaar heen.’ Toch is ze blij dat ze heeft gekozen voor Leiderschap in Cultuur. ‘Ik kan het zeker aan collega’s aanraden. Een opleiding met een theoretische en praktische component en met een persoonlijke insteek is erg leerzaam. Het is sowieso belangrijk om je te blijven ontwikkelen. Alles is in beweging, dus je moet zelf ook in beweging blijven.’